Lekkerder in je vel

Lekkerder in je vel in een paar minuten

Wie wil dat nou niet, gezond bezig zijn? Jammer alleen dat het zoveel tijd en moeite kost.

 

Door yoffga, terwijl het je haast geen tijd kost!

Met yoffga hoeft henze  oefeningen zijn heel kort, maar zeer effectief. En je doet ze gewoon even tussendoor.

Je hoeft niet speciaal ergens naartoe, het kan gewoon thuis of op je werk, of waar je maar wilt. 

Altijd wel iets aan yoga willen doen, maar er nooit tijd voor gehad? 

Als je de dag goed begint, kun je wat komen gaat beter aan.

Doe voor het ontbijt een paar yoffga oefeningen. Wat bewegen om je lijf wakker te maken en daarna een of meer ontspanningsoefeningen. Je zult zien dat je steviger in je schoenen staat, wanneer je de deur uitgaat!

Altijd wel iets aan yoga willen doen, maar is het wel iets voor je?

Als je veel aan je hoofd hebt, kun je niet makkelijk de slaap vatten. Je hoofd even leegmaken voor het slapen gaan, scheelt een hoop. Doe voor je gaat slapen een of meer ontspanningsoefeningen en merk het verschil. Voor de een werkt dat het best vlak voor het slapen, voor de ander een (half) uurtje ervoor. Probeer gewoon even uit wat bij jou het beste past. 

Oortjes

Zit je in een rumoerige ruimte, of wil je juist voor je omgeving stil zijn? Gebruik dan je (draadloze) oortjes van je telefoon.

Samen gaat het beter!

Wil je het iets gezelliger of heb je een extra steuntje in de rug nodig? Misschien dat een of meer collega's ook lid willen worden, dan kun je het samen doen.

 

Of vraag je werkgever een bedrijfsabonnement te nemen.

Effectief vergaderen vanaf de eerste minuut!

 

Als je veel aan je hoofd hebt, kan het wel gebeuren dat je het eerste deel van een overleg er nog niet helemaal bij bent. Terwijl die eerste minuten vaak cruciaal zijn, men tast elkaar altijd even af. Wie heb ik tegenover me, welke sfeer gaat het overleg krijgen?

Als je geen goede eerste indruk maakt, wordt het vaak lastig dit gaande het overleg nog recht te trekken. Hoe kun je dat voorkomen?

 

Goede voorbereiding

Leg tien minuten voor je naar het overleg gaat, je bezigheden opzij en:

  • Doe een ontspanningsoefening van maximaal 5 minuten om je hoofd leeg te maken.

  • Houd daarna nog even je ogen dicht en ga in je gedachten naar het komend overleg. Zie de ruimte met de deelnemers voor je en loop kort de agenda door. Blijf even stilstaan bij de voor jou belangrijkste punten.

 

Als je hierna de vergadering binnenstapt, heb je geen andere zaken meer aan je hoofd.

Je bent gefocust en dat straal je ook uit!


 

Emotioneel?

  • Zit er een voor jou emotioneel beladen onderwerp bij? Neem dan iets meer tijd. Ga in gedachten naar dat onderwerp en voel je emoties naar boven komen. Kijk naar je emoties als een toeschouwer, zonder er in mee te gaan of te oordelen Als je er rustig naar blijft kijken, zullen je emoties afnemen.

  • Als ze niet vanzelf helemaal weggaan, kun je eventueel hierna nog een ontspanningsoefening doen.

 

Wanneer dit onderwerp in het overleg aan bod komt, zul je zien dat je je emoties beter onder controle hebt. 

Na het overleg

Ieder overleg is vermoeiend, al was het maar omdat je een poos hebt stilgezeten.

Maak daarna een ommetje of doe een yoffga oefening uit Bewegen. 

 

Dan kun je daarna weer fris verder!

 
 
 

Overal ontspannen 

Je overal zomaar ontspannen is voor de een makkelijker dan voor de ander. De omgeving waarin je zit, heeft daar natuurlijk ook invloed op. 

Een ontspanningsoefening waarbij je gaat visualiseren is prettiger in een rustige ruimte dan in een rumoerige. Als het je niet lukt om je omgevingsgeluiden buiten te sluiten, kun je sneller afgeleid worden.

 

Heb je moeite om je te concentreren in een rumoerige ruimte? Ga dan voor de ademhalingsoefeningen. Deze kun je echt overal doen. Zeker als je ze eenmaal onder de knie hebt, dan hoef je je ogen maar te sluiten ….

Powernap

Je kent het wel, het vier uur dipje. Jarenlang zijn we verleid om een heet, zout soepje te drinken om weer een opkikker te krijgen. Het werkt misschien, maar of het zo gezond is?

In sommige landen heeft men een kussen in de bureaulade om even tussendoor een dutje te doen.  Zo’n powernap is zo gek nog niet, maar ik zie het hier niet zo snel gebeuren. Maar wist je dat een ontspanningsoefening hetzelfde effect heeft als een powernap? 

Doe een ontspanningsoefening om even helemaal te ontspannen en kies daarna een oefening om je weer wakker te bewegen. Nog een keertje gapen en je kunt er weer tegenaan!