Over yoffga

Wat is yoffga

yoffga is een website voor abonnees met korte animaties van oefeningen voorgedaan door een geanimeerde yogadocent. De oefeningen zijn gebaseerd op yoga en worden staand of zittend op een stoel uitgevoerd. Ze zijn over het algemeen kort, een paar minuten, en kunnen in een kleine ruimte uitgevoerd worden.

Er zijn globaal twee soorten oefeningen: die om te bewegen, waardoor je lijf soepel blijft en die om even tot rust te komen. Al zul je merken dat de bewegingsoefeningen ook rust geven.

Voor wie is yoffga

De bewegingsoefeningen zijn voor iedereen fijn, maar vooral voor mensen die veel of lange tijd achtereen zitten. Dat geldt niet alleen voor kantoorpersoneel, tegenwoordig zit haast iedereen te veel. Meestal achter een pc, laptop, ipad of mobieltje. yoffga is voor alle mensen die tussendoor toch wat willen bewegen. Even de rug, de armen of benen wat ruimte geven en daar een paar minuutjes aan besteden.

 

Voor degenen die af en toe even tot rust willen komen, even het hoofd leeg willen maken, zijn de ontspanningsoefeningen. Korte voor even een paar minuten tussendoor of wat langere om wat dieper tot rust te komen. Bijvoorbeeld aan het begin van de lunchpauze, of op de vrijdagmiddag om fris het weekend in te gaan. 

Je hoeft geen kennis van of ervaring met yoga te hebben om yoffga te doen.  

Terwijl voor de ervaren yoga beoefenaar yoffga ook nog inspirerend kan zijn. 

Waarom yoffga

Lang zitten is slecht voor de gezondheid. Het lijf wordt stram van stilzitten.  Ook de hersenen werken beter na wat lichaamsbeweging. Ongewenste sufheid of slaperigheid wordt met wat beweging makkelijk bestreden.  

 

Stress is ook zoiets. We hebben er allemaal wel eens mee te maken. Een beetje stress kan geen kwaad, maar veel of langdurige stress kan gezondheidsklachten veroorzaken. Op tijd een paar minuten ontspannen, kan er net voor zorgen dat de stress niet te veel wordt of verdwijnt.

Het grote probleem is echter, dat we wel weten dat we af en toe moeten pauzeren, maar we doen het niet.

 

Want we hebben het te druk! We hebben dan ook steeds meer taken gekregen. Om alles toch voor elkaar te krijgen, gaan we maar door en door en zijn we gaan bezuinigen op het allerbelangrijkste: op de tijd die we nodig hebben om even bij te komen. De tijd voor onszelf. 

De onderzoekscijfers van TNO liegen er niet om: in 2018 hadden 1,1 miljoen werkenden last van burn-out klachten, 16,1% van de werknemers.  38,6% gaf aan last van een of meer RSI klachten te hebben.

Een oude wijsheid zegt: Heb je het druk? Doe dan rustig aan.

Dat lijkt tegenstrijdig, maar het is eigenlijk wel logisch. Want dan heb je meer overzicht, maak je minder fouten, kun je beter presteren en hou je het langer vol.

Even tijd nemen voor wat bewegen of ontspannen levert je uiteindelijk tijd op!

Zomaar uit jezelf pauzeren voor een blokje om of wat oefeningen doen, is dus lastig. Daarom is het fijn als je daar op een leuke en makkelijke manier mee geholpen wordt. Voor yoffga hoef je in ieder geval niet de deur uit. 

 

Onze oefeningen zijn uitgezocht en voorgedaan door onze zeer ervaren yogadocent zodat de oefeningen prettig en effectief zijn. Ze geeft steeds aan waar je op moet letten, je kunt de oefeningen niet verkeerd doen.

Alle voordelen op een rijtje:

  • Je werkt op een makkelijke en leuke manier aan je gezondheid

  • Je voorkomt of vermindert burn-out of RSI klachten

  • Je bent in goede handen: de oefeningen worden duidelijk voorgedaan door een bekwame yogadocent

  • De oefeningen zijn eenvoudig en toch effectief

  • Je bepaalt zelf hoeveel tijd je eraan wilt besteden, een paar minuutjes of toch iets meer 

  • Je kunt yoffga bekijken vanaf je werkplek, je laptop of je mobieltje

  • Op kantoor, thuis of waar je maar wilt

  • Je hoeft er de deur niet voor uit, zelfs je plekje niet af

  • Je kunt yoffga voor €3 per maand proberen

  • Voor ongeveer de prijs van 3 normale yogalessen, €30, heb je een heel jaar onbeperkt yoffga

  • Het is vooral gewoon fijn om te doen en je voelt je erna heerlijk fit! 

Hoe werkt yoffga

Je kunt de oefeningen vrijwel overal doen, veel ruimte heb je niet nodig. Enkel een armlengte om en boven je is voldoende. Voor de zittende oefeningen gebruik je een kruk of een stoel, liefst zonder armleuningen.

 

Je kunt yoffga op twee manieren gebruiken: even tussen de bedrijven door een oefening of er iets langer de tijd voor nemen met een paar filmpjes achter elkaar. De oefeningen voor Bewegen duren ongeveer 3 minuten. De oefeningen voor Ontspannen 5 minuten. 

Kies waar je op dat moment het meeste behoefte aan hebt: wat beweging of juist even wat rust in je hoofd. Wanneer je meerdere oefeningen achter elkaar wilt doen, kun je een mooie mix van beide maken. We helpen je daarbij door de oefeningen onder te verdelen naar de delen van het lichaam waar ze het meest effect op hebben.

Basis: Start met de basis filmpjes. Daarin leer je heel makkelijk hoe je stevig kunt zitten of staan, wat de beginhoudingen zijn voor Bewegen. Zie onder Basis  "Even goed gaan zitten' en 'Even goed gaan staan'. 

"Even rustig ademhalen" is een prima begin voor Ontspannen. Het filmpje met uitleg leert je waarom.  

Serie van de week:  Iedere week hebben wij een serie van vijf oefeningen voor je uitgezocht. Handig, afwisselend en vaak met een thema.

Ontspannen XL: Wil je meerdere Ontspanningsoefeningen achter elkaar? Dan is het fijn om je ogen dicht te kunnen laten. Daarom hebben we onder Ontspannen XL een aantal oefeningen alvast voor je achter elkaar gezet. Kun je lekker zo'n 14 minuten ongestoord ontspannen.  

Specials: Bij bijzondere gelegenheden maken we een special, bijvoorbeeld de Egyptische zonnegroet als zomerspecial bij het starten van de schoolvakanties. Maar natuurlijk zijn ze daarna ook fijn om te doen. Een special is iets uitgebreider en duurt iets langer dan een gewone oefening. 

Wie is yoffga

Yoffga is een product van anneveldt animaties in samenwerking met Yogapraktijk Uden en wordt in eigen beheer uitgegeven. Anneveldt animaties maakt uitleganimaties op een geheel nieuwe wijze: met een geanimeerd personage dat je verhaal vertelt en zo het gezicht wordt van je project.

Wilma is als ‘veelzitter’ en burn-out ervaringsdeskundige de bedenker van yoffga. Hans heeft alle animaties gemaakt.

Jacqueline is yogalerares en heeft de oefeningen uitgezocht, voorgedaan en ingesproken.

Jacqueline Kuijpers
yogadocent
Hans Anneveldt
animator
Wilma Groenendijk
projectleider

Ons doel, visie en beleid

Het is ons doel 'veelzitters' te motiveren om oefeningen van yoffga te doen, waardoor zij beter in hun vel komen te zitten. Daarvoor moeten zij een abonnement hebben, zelf gekocht of van hun werkgever of relatie gekregen.

Natuurlijk willen wij graag zoveel mogelijk yoffga abonnementen verkopen, maar we willen vooral dat ze gebruikt worden. Wij houden van gezonde en tevreden klanten.

Wij willen korte, eenvoudige, aantrekkelijke, gevarieerde en verantwoorde oefeningen aanbieden. De uitleg moet duidelijk zijn en kloppen. Yoffga moet laagdrempelig zijn, ervaring met yoga is niet nodig en je hoeft ook geen sportmens te zijn.

 

Yoffga moet stress weghalen en geen stress geven. Daarom zien we erop toe zo duidelijk mogelijk te communiceren en zo weinig mogelijk te mailen. Betalen en inloggen moet eenvoudig en foutloos gaan. Incidentele storingen pakken we snel en coulant aan. Zodat we niet werkdruk verhogend werken.

 

Verder mogen er geen competitie-elementen toegevoegd worden. Zeker voor de bedrijfsabonnementen is het niet gewenst dat deelname of vorderingen bijgehouden worden. Dit vergroot namelijk het idee dat de werkgever in control is en niet de werknemer zelf.

Privacy is belangrijk voor yoffga. Daarom maken we geen gebruik van een Facebook pixel en zorgen we ervoor dat we de applicaties die we gebruiken goed instellen, zodat gegevens van onze gebruikers niet voor andere doeleinden worden doorgegeven aan derden.

Wat is yoga

Het woord yoga komt uit het Sanskriet योग en kan vertaald worden als: juk, verenigen, beheersen of ook wel: herboren. Yoga leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen. Er zijn verschillende soorten yoga, maar over het algemeen heeft men het over hatha yoga, dat uit een systeem van oefeningen bestaat.

Onze oefeningen zijn vooral gebaseerd op : yin yoga, yang yoga en yoga nidra. 

Wat zijn chakra's

Het woord chakra ( Sanskriet: cakram) betekent cirkel of wiel en wordt gebruikt voor plaatsen in het energielichaam van de mens. Eeuwenoude oosterse filosofieën en religies hanteren het begrip chakra’s op verschillende manieren. Wij benaderen de chakra’s op de in het westen en bij yoga gebruikelijke wijze.

Yoffga en chakra's

Onze oefeningen hebben effect op een of meerdere lichaamsdelen. We hebben de oefeningen onderverdeeld naar de chakra’s die bij deze lichaamsdelen horen.

Ook voor de chakra’s geldt dat kennis niet nodig is, gebruik het zoals het bij je past. Voor de één een handig kleurensysteem om de favoriete oefeningen te vinden, voor de ander fijn om oefeningen gericht op een bepaalde chakra te kunnen doen.

Sahasrara
Ajna
Vishuddha
Anahata
Manipura
Svadhisthana
Muladhara
Hersenen, ogen, hersenschors, pijnappelklier, schedel, zenuwstelsel
Botten, bekken, billen, benen, voeten, bijnieren, onderrug, dikke darm, heupen, skelet
Geslachtsklier, -organen, heiligbeen, bekkengebied, baarmoeder, nieren, blaas, bloedsomloop, waterhuishouding
Hersenen, ogen, endocriene klieren, gezicht, hypofyse, zenuwstelsel
Keel, mond, oren, schildklier, gehoor
Hart, longen, thymus, ademhaling, huid, handen
Alvleesklier, maag, galblaas, lever, milt, dunne darm, buikholte, spijsvertering, spieren

Een paar weetjes over mudra's:

Een mudra ( Sanskriet मुद्रा, letterlijke betekenis zegel of gebaar) is een term uit de Indiase cultuur waarmee o.a. een symbolische houding van de hand wordt bedoeld. Mudra’s zijn handgebaren die gebruikt worden om yogahoudingen en meditaties te versterken. Het gebruik van een mudra verhoogt de concentratie en de doorstroming van energie.

 

De bekendste in het westen:

  • Gyan of Chin mudra, waarbij de handen op de knieën liggen met de handpalm naar boven, de wijsvingers tegen het puntje van de duimen, een nul vormend, en de overige vingers losjes gestrekt.

  • Namasté mudra, waarbij de handen tegen elkaar voor de borst worden gehouden. Namasté, in Sanskriet नमस्ते betekent buigen. 

Wij gebruiken ook een paar minder bekende mudra's. Je hebt om ze doeltreffend te kunnen gebruiken geen achtergrondinformatie nodig. Maar voor wie meer wil weten, hebben we bij onze uitleg ook de oefeningen inclusief uitleg over de mudra's opgenomen.