Tips

Tijd vrijmaken

In het begin is het misschien even wennen om die paar minuten tijd voor jezelf te nemen. Deze ideetjes kunnen je een beetje op weg helpen.

  • Komt het er niet van? Doe dan steeds op hetzelfde tijdstip een oefening. Bijvoorbeeld voor je gaat lunchen of om drie uur 's middags.

  • Maak een afspraak in je agenda ( gebruik herhaling) en laat je agenda je een waarschuwing geven.

  • Toch geen tijd kunnen nemen op kantoor? Doe dan 's avonds thuis een paar oefeningen. Wie weet doen je huisgenoten ook wel mee!

's Ochtends goed begonnen, is de helft gewonnen!

Als je de dag goed begint, kun je wat komen gaat beter aan.

Doe voor het ontbijt een paar yoffga oefeningen. Wat bewegen om je lijf wakker te maken en daarna een of meer ontspanningsoefeningen. Je zult zien dat je steviger in je schoenen staat, wanneer je de deur uitgaat!

Goed slapen om je weer helemaal op te kunnen laden. 

Als je veel aan je hoofd hebt, kun je niet makkelijk de slaap vatten. Je hoofd even leegmaken voor het slapen gaan, scheelt een hoop. Doe voor je gaat slapen een of meer ontspanningsoefeningen en merk het verschil. Voor de een werkt dat het best vlak voor het slapen, voor de ander een (half) uurtje ervoor. Probeer gewoon even uit wat bij jou het beste past. 

Oortjes

Zit je in een rumoerige ruimte, of wil je juist voor je omgeving stil zijn? Gebruik dan je (draadloze) oortjes van je telefoon.

Samen gaat het beter!

Wil je het iets gezelliger of heb je een extra steuntje in de rug nodig? Misschien dat een of meer collega's ook lid willen worden, dan kun je het samen doen.

 

Of vraag je werkgever een bedrijfsabonnement te nemen.

Effectief vergaderen vanaf de eerste minuut!

 

Als je veel aan je hoofd hebt, kan het wel gebeuren dat je het eerste deel van een overleg er nog niet helemaal bij bent. Terwijl die eerste minuten vaak cruciaal zijn, men tast elkaar altijd even af. Wie heb ik tegenover me, welke sfeer gaat het overleg krijgen?

Als je geen goede eerste indruk maakt, wordt het vaak lastig dit gaande het overleg nog recht te trekken. Hoe kun je dat voorkomen?

 

Goede voorbereiding

Leg tien minuten voor je naar het overleg gaat, je bezigheden opzij en:

  • Doe een ontspanningsoefening van maximaal 5 minuten om je hoofd leeg te maken.

  • Houd daarna nog even je ogen dicht en ga in je gedachten naar het komend overleg. Zie de ruimte met de deelnemers voor je en loop kort de agenda door. Blijf even stilstaan bij de voor jou belangrijkste punten.

 

Als je hierna de vergadering binnenstapt, heb je geen andere zaken meer aan je hoofd.

Je bent gefocust en dat straal je ook uit!


 

Emotioneel?

  • Zit er een voor jou emotioneel beladen onderwerp bij? Neem dan iets meer tijd. Ga in gedachten naar dat onderwerp en voel je emoties naar boven komen. Kijk naar je emoties als een toeschouwer, zonder er in mee te gaan of te oordelen Als je er rustig naar blijft kijken, zullen je emoties afnemen.

  • Als ze niet vanzelf helemaal weggaan, kun je eventueel hierna nog een ontspanningsoefening doen.

 

Wanneer dit onderwerp in het overleg aan bod komt, zul je zien dat je je emoties beter onder controle hebt. 

Na het overleg

Ieder overleg is vermoeiend, al was het maar omdat je een poos hebt stilgezeten.

Maak daarna een ommetje of doe een yoffga oefening uit Bewegen. 

 

Dan kun je daarna weer fris verder!

Zo zet je yoffga op het startscherm van je Android smartphone

Ga naar yoffga

Klik op de drie stipjes rechts boven in de balk

Kies:

Toevoegen aan startscherm

Het yoffga icoontje wordt aan je startscherm toegevoegd

Zo zet je yoffga op je startscherm van je iPhone

Ga naar yoffga in Safari

Klik onderin op het vierkantje met pijl

Veeg in de onderste rij van het deelmenu naar het icoontje Zet op beginscherm

Verander eventueel de naam en voeg toe

Zo zet je yoffga op je menubalk van chrome

Ga naar yoffga

Klik op het sterretje rechts boven in de balk

Pas eventueel de gegevens aan in het uitgeklapte menu'tje

Klik op Gereed

In je balk verschijnt  de snelkoppeling naar yoffga

Deel je ervaringen en krijg ook zo'n  massage ring !

Laat zien dat je met yoffga bezig bent! Deel je ervaringen in onze wekelijkse miniBlog. Plaats de Blog daarna op je Facebook of Instagram. En ontvang een massage ringetje van yoffga!

 

Stuur een mailtje met je tekst en foto naar info@yoffga.nl.

Je kunt je ook laten interviewen als je dat makkelijker vindt. Zet dan je telefoonnummer en een paar momenten waarop we je kunnen bellen erbij. 

Wil je zo'n ringetje? Geef dan ook je adres op. Nadat we je ring verstuurd hebben, verwijderen we je adres uit ons bestand.

Wat zou leuk zijn voor een miniBlog?

Natuurlijk kan een blog niet zonder foto. Dat kan gewoon een mooie foto van jou zijn, maar nog leuker is het als het een yoffga foto is. Laat je fotograferen met je favoriete yoffga oefening!

Wat zijn zoal leuke weetjes?

  • Wat je leuk vindt aan yoffga

  • Wat je favoriete oefening is

  • Waarom je met yoffga bent begonnen

  • Hoe je je voelt na een oefening

  • Helpt het je om minder RSI of burn-out klachten te krijgen?

  • Wanneer je een oefening doet of waar en met wie

  • Of je het moeilijk of makkelijk vindt om er tijd voor vrij te maken.

  • Hoe doe je dat dan, tijd vrij maken?

  • Leuk tips voor de lezers van de blog

  • En nog veel, veel meer

 

Kies maar wat je leuk vindt om te vertellen en het geeft niet hoe je het schrijft, wij maken er wel een leuk stukje van. 

 
 
 

Overal ontspannen 

Je overal zomaar ontspannen is voor de een makkelijker dan voor de ander. De omgeving waarin je zit, heeft daar natuurlijk ook invloed op. 

Een ontspanningsoefening waarbij je gaat visualiseren is prettiger in een rustige ruimte dan in een rumoerige. Als het je niet lukt om je omgevingsgeluiden buiten te sluiten, kun je sneller afgeleid worden.

 

Heb je moeite om je te concentreren in een rumoerige ruimte? Ga dan voor de ademhalingsoefeningen. Deze kun je echt overal doen. Zeker als je ze eenmaal onder de knie hebt, dan hoef je je ogen maar te sluiten ….

Powernap

Je kent het wel, het vier uur dipje. Jarenlang zijn we verleid om een heet, zout soepje te drinken om weer een opkikker te krijgen. Het werkt misschien, maar of het zo gezond is?

In sommige landen heeft men een kussen in de bureaulade om even tussendoor een dutje te doen.  Zo’n powernap is zo gek nog niet, maar ik zie het hier niet zo snel gebeuren. Maar wist je dat een ontspanningsoefening hetzelfde effect heeft als een powernap? 

Doe een ontspanningsoefening om even helemaal te ontspannen en kies daarna een oefening om je weer wakker te bewegen. Nog een keertje gapen en je kunt er weer tegenaan!